Samolot bezzałogowy AVI-1
Motoszybowiec z napędem elektrycznym o konstrukcji wykonanej z kompozytu węglowego. W czasie wykonywania zdjęć sterowany jest precyzyjnie przez zintegrowanego z płatowcem autopilota, który realizuje wcześniej zaprogramowaną trasę. W czasie jednego lotu wykonuje kilkaset zdjęć dla obszaru 2-6 km2 (zależnie od kształtu i charakterystyki terenu) z wysokości 250 - 400 metrów. Powtarzając lot kilkukrotnie możemy w ciągu jednego dnia wykonać opracowanie dla powierzchni ponad 10 km2. Lot jest bardzo stabilny: kąty przechylenia i pochylenia w większości mieszczą się w zakresie 0-3 stopni. Start następuje ze wspomaganiem rampy i liny gumowej. Samolot ląduje "na brzuchu" ze wspomaganiem klap, które radykalnie skracają podejście do lądowania. Dzięki temu lądowanie może następować na niewielkich powierzchniach.
W czasie lotu zapewniona jest łączność radiowa z aplikacją stacji naziemnej. Utrzymujemy przez to pełną kontrolę parametrów lotu oraz stałą możliwość sterowania w pełnym zakresie (np. zmiany trasy lotu lub przerwania misji).
- obszar pojedynczego nalotu fotogrametrycznego: 2 - 6 km2
Aparaty cyfrowe dobrane są specjalnie pod kątem właściwości matrycy, obiektywu oraz systemu zapisu zdjęć. Obecnie stosowane są dwa rodzaje aparatów:
- lustrzanka Canon 550D – umożliwia wykonywanie zdjęć o wysokiej rozdzielczości terenowej (od 5 cm) w zakresie światła widzialnego (RGB)
- para aparatów kompaktowych Sigma DP2 – umożliwiają wykonywanie zdjęć o rozdzielczości terenowej od 10 cm. Jeden z nich rejestruje światło w zakresie widzialnym (RGB), a drugi został zmodyfikowany i rejestruje kanał bliskiej podczerwieni (IR) w granicach 720-1100 nm.
Aparaty podlegają kalibracji.
Aparaty montowane są w specjalnym zasobniku fotograficznym mocowanym pod spodem kadłuba (w jego obrysie).
Wykonywaniem zdjęć nadzoruje autopilot. Utrzymywane jest równomierne pokrycie podłużne i poprzeczne zdjęć w granicach 65-80%.
Możliwe jest montowanie innych sensorów, np. kamer termowizyjnych.
Używamy profesjonalnego zestawu oprogramowania EnsoMOSAIC firmy MosaicMill (Finlandia). Jest ono dedykowane do przetwarzania zdjęć pozyskanych m.in. z samolotów bezzałogowych, aparatami niemetrycznymi. Obejmuje kompletny zestaw funkcji do fotogrametrycznego opracowania ortomozaiki oraz DSM.
Otrzymany materiał cechuje się wysoką rozdzielczością (w poziomie 5-10 cm, w pionie 15 - 30 cm) oraz dużą dokładnością (2-5 pikseli). Opracowania są w pełni metryczne i pod względem technicznym materiał porównywalny jest z ortofotomapą. Pozwala na identyfikację lokalizacji obiektów we współrzędnych geograficznych, dokonywanie pomiarów długości/powierzchni, prowadzenia analiz, wizualizacji treści ortomozaiki. DSM może być używany do prowadzenia pomiarów, obserwacji, analiz w przestrzeni trójwymiarowej.